dinsdag 25 februari 2014

Nicolette Kluijver toch naakt in nieuw datingprogramma Adam zkt. Eva


Nicolette Kluijver toch naakt in nieuw datingprogramma Adam zkt. Eva

Nicolette Kluijver zal in het eerste programma dat ze voor haar nieuwe werkgever RTL 5 presenteert, toch ook zelf ook naakt te zien zijn.

In het datingprogramma Adam zkt. Eva, dat vanaf 4 maart 2014 wordt uitgezonden, ontmoeten in elke aflevering twee nieuwe singles elkaar voor het eerst naakt op een onbewoond eiland.

Nicolette interviewt de stellen voor- en achteraf in een luxe resort wanneer iedereen (weer) kleding aan heeft. „Maar als een klein teasertje voor de show zie je me in het begin heel even ook bloot’’, verklapt de sexy blondine.

Nicolette Kluijver gaat dus toch naakt op tv: „Om mezelf gelijkwaardig te stellen aan de deelnemers. Misschien dat mensen denken: oh, nee, weer Nicolette naakt’’, lacht het voormalig Playboy-model. „Maar het is zo voorbij, hoor. En die topless flits zie je alleen maar voorafgaand aan de eerste aflevering.'’

'Daten in je blote kont is twee bruggen verder dan naakt in Playboy'

Nicolette Kluijver is sinds drie dagen weer in Nederland. De zon in Panama heeft haar goed gedaan en vrolijk staat het nieuwe gezicht van RTL5 de pers te woord. Nicolettes overstap van BNN naar RTL voelt, zoals ze zegt, 'clichématig als een warm bad'. Haar eerste klus: datingshow Adam zkt. Eva van een plat imago afhelpen. Dat de deelnemers poedelnaakt zijn is slechts een detail. 'Het uitgangspunt is ware liefde.'

In Adam zkt. Eva, een experimenteel programma naar een idee van Eyeworks, daten acht koppels een aantal dagen op een onbewoond eiland. Saillant detail: ze zijn geheel naakt. Een naakte datingshow is niet eerder op tv vertoond en dus ook voor presentatrice Nicolette Kluijver geheel nieuw.

Geen selfies of make-up
Kun je liefde beter vinden als je ontdaan wordt van materialistische zaken waarachter je je kunt verstoppen? Met die vraag in het achterhoofd werd Adam zkt. Eva opgenomen. 'Geen mooie profielfoto op Facebook, geen selfies, geen parfum, geen make-up: je wordt ontdaan van alles', vertelt Nicolette aan het AD.

Met een overdaad aan naaktheid riskeert Adam zkt. Eva een imago van weinig diepgang, a la Temptation Island of Oh Oh Cherso. Die gedachten drukt Nicolette fel de kop in. 'Mensen denken meteen 'is het plat, is het seks', dat is het totaal niet', meent ze. 'Ik ben natuurlijk redelijk afgestoft na al die BNN jaren Spuiten & Slikken, maar ik kan, volgens mij, volhardend zeggen, dat het niet plat is.'

Op een eiland in je blote kont
Het klopt inderdaad dat het eerste koppel dat naakt een ontmoeting aangaat op tropisch eiland Mogo Mogo niet geheel bloot in beeld is. RTL bouwt de eerste aflevering op door uit te leggen wie de deelnemers zijn en waarom zij het avontuur aangaan. Zowel Katy als Jorit-Pieter hoopt op ware liefde. Wie dus denkt dat het de hele uitzending naar blote borsten, piemels en billen kijken wordt, komt dus bedrogen uit.

Dat is iets wat Nicolette Kluijver benadrukt. 'Het uitgangspunt is ware liefde. Werkt dat proces als je naakt bent als een snelkookpan? Je hebt andere gesprekken, je kunt meteen kijken wat voor vlees je in de kuip hebt en je moet met elkaar zien te overleven op een onbewoond eiland in je blote kont.'

Volgens Nicolette komen de geslachtsdelen 'niet prominent in beeld.' 'We blurren niets, maar we zoomen niet in op geslachtsdelen. Het komt af en toe sporadisch voorbij. Ik denk dat je de naaktheid bijna vergeet als je langer zit te kijken.' De presentatrice zou de beelden zelfs aan haar dochter laten zien, mocht ze ouder zijn. 'Ik ga mijn dochter niet naar Spuiten & Slikken laten kijken, maar naar dit soort programma's mag ze prima kijken, met een bakje chips op de bank.'

Geslaagd experiment
Nicolette Kluijver werkte jarenlang voor BNN, waar ze onder andere Spuiten & Slikken en 3 op Reis presenteerde. Zo liep ze naakt op de catwalk een modeshow, met haar tepels uit het jurkje. Omdat het experimentele genre haar aan het hart gaat, hoefde ze niet lang na te denken toen RTL haar vroeg Adam zkt. Eva te presenteren. 'RTL is waanzinnig. Het is nog beter dan ik had verwacht, want de kandidaten zijn echt heel leuk. Je verwacht geen mensen die het serieus willen aanpakken. Dat maakt het programma mooier. Het zijn geen mensen die per se in hun blootje op tv willen.'

Om de kandidaten serieus te nemen ging Nicolette ook publiekelijk naakt. Dat deed ze eerder in 2010 voor Playboy, maar nu was het een ander verhaal. 'Ik heb de beginpresentatie vanaf de eerste aflevering ook in mijn blootje gedaan. Dat was heel gek, en dan was ik nog niet eens op date. Het is raar om bij mensen naakt te zijn, dat vind ik al gek in de sauna en daar is het geoorloofd.' Zelf deelnemen aan een soortgelijk experiment ziet de presentatrice echter niet zitten. 'Daten in je blote kont vind ik twee bruggen verder dan naakt op de cover van Playboy.'

Of de blote deelnemers daadwerkelijk verliefd zijn geworden, wil Nicolette nog niet verklappen. 'Er gebeurt een hele hoop en er is niet echt een einduitslag: 'als je naakt gaat daten dan...' Maar het is een geslaagd experiment', geeft ze toe. 'Voor mij is het programma al succesvol. De kandidaten komen er goed in uit en mijn rol is acceptabel neergezet. Natuurlijk zou het leuk zijn als het een beetje bekeken wordt.'

Katy is de eerste deelneemster in de reeks van acht afleveringen

Nicolette Kluijver voelde zich schuldig tegenover collega's BNN
Nicolette Kluijver heeft zich tegenover haar oud-collega's schuldig gevoeld over haar overstap van BNN naar RTL5. "Om weg te gaan in zo'n roerige periode bij de publieke omroep vond ik wel heel lastig", zegt ze tegen NU.nl.

Kluijver is sinds 1 januari 2014 in dienst bij haar nieuwe werkgever. "Na tien jaar bij BNN was ik daar gewoon klaar. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging",  legt ze uit.

Op die datum werd ook de fusie tussen BNN en Vara officieel. Het is een gevolg van de bezuinigingen bij de publieke omroep.

"Er is een hoop onrust binnen de publieke omroep", erkent de 29-jarige presentatrice. "Ik vind de fusie met de Vara een heel verstandig plan. Maar het was voor mij gewoon tijd om weg te gaan."

Ze vond het wel lastig dat de overstap viel in de periode van de fusie. "Het is toch een vast clubje dat je achterlaat terwijl er allemaal nieuwe maatregelen bij hen worden doorgevoerd. Daar voelde ik me wel een beetje schuldig over. Maar het is gegaan zoals het is gegaan."

Desondanks heeft Kluijver geen negatieve dingen gehoord van haar oude BNN-collega's. "Ik kreeg van hen volledige steun. En dat maakt het nog lastiger als je de verkering uitmaakt."

De presentatrice was in de eerste instantie ook huiverig om bij RTL5 in "het hol van commerciële leeuwen" te gaan werken. "Daar zouden mensen onaardig zijn, maar niets is minder waar. Het voelt als een warm bad bij RTL en ik merk nog geen verschil met BNN."

Voor RTL5 gaat ze Expeditie Robinson presenteren, maar haar eerste programma zal het datingprogramma Adam zkt Eva zijn. Daarbij gaan vrijgezellen naakt met elkaar daten op een onbewoond eiland, hot. "Ik wilde Adam zkt Eva graag presenteren, omdat het een nieuw en spraakmakend programma is."

Volgens de sexy presentatrice is het programma echt een liefdesexperiment. "Het is heel verschillend wat mensen ondergaan als ze voor het eerst met elkaar zonder kleren op date gaan. De gesprekken gaan dieper en het gaat meteen over schaamte en het avontuur met elkaar delen."

"Een meisje maakte meteen al een opmerking over het geslachtsdeel van een jongen", vervolgt Nicolette Kluijver. "Het verschilt heel erg per persoon hoe ze met de situatie omgaan. Zo probeerden kandidaten de eerste 24 uur krampachtig elkaar in de ogen te kijken."

Het programma past volgens Nicolette Kluijver goed bij haar. "Ik ben het gewend om programma's te maken in dit genre", zegt ze. Bij BNN deed ze jarenlang de presentatie van Spuiten & Slikken. Daarnaast heeft ze naakt in de Playboy gestaan voor een naaktreportage en spreekt ze in haar boek Let's talk About over haar eigen sekservaring.

Ze is daarom naar eigen zeggen niet te preuts voor een programma als Adam zkt Eva, maar ze weet niet of ze dit soort dingen haar hele leven wil blijven doen. "Ik hoop niet dat dit imago altijd aan mij zal blijven kleven. Ik vind het prima om ook dat onderdeel te kunnen en dat ik het mag uitstralen. Maar het is ook leuk om andere kwaliteiten te laten zien."

Adam zkt. Eva met Nicolette Kluijver is vanaf 4 maart 2014 om 20.30 uur te zien op RTL5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten