woensdag 6 juni 2012

BNN actrice Nicolette Kluijver als lesbienne in Van God Los


BNN actrice Nicolette Kluijver als lesbienne in Van God los

In de voorlaatste aflevering van Van God Los laat de zwangere BNN-presentatrice Nicolette Kluijver zich van een totaal andere kant zien. Maar acteren smaakt naar meer!

Het tweede seizoen van de dramaserie Van God Los blijkt een kweekvijver voor talent. Niet alleen krijgen jonge acteurs een kans zichzelf te bewijzen, ook gevestigde namen grijpen de mogelijkheid aan om nieuwe kanten van zichzelf te ontwikkelen.

Zo nam acteur Daan Schuurmans voor het eerst plaats in de regisseursstoel en vanavond is er opnieuw een primeur te vieren. BNN-gezicht Nicolette Kluijver (27) beleeft haar acteer­debuut en pakt het meteen groots aan.

Lesbiënne
Waar de meeste bekende Nederlanders nog voorzichtig beginnen met bijvoorbeeld een bescheiden bijrolletje als zichzelf, kruipt Nicolette onverschrokken in de huid van Janey, een lesbisch meisje dat verliefd wordt op de biseksuele Chantal (gespeeld door Karien Noordhoff).

Voor Chantal begint dit lesbische contact als een relatief onschuldig avontuurtje, een spannende manier om haar huwelijk met René (Titus Boonstra) een beetje uit de sleur te trekken. Inmiddels is Chantal ervan overtuigd dat Janey de ware is en wil ze samen met haar een nieuw leven beginnen.

Daar werkt René niet aan mee: hij wil zijn vrouw onder geen voorwaarde kwijt en bijt hij zich in haar vast. Zo raakt Janey tegen haar zin verstrikt in een heftige driehoeksverhouding die bijzonder gewelddadig afloopt.

Meer acteren
Zware kost dus, zeker voor een beginnend actrice, maar Nicolette Kluijver kijkt met een goed gevoel terug op de opnamen van Van God Los. „Voor het eerst acteren en dan meteen in zo’n ijzersterke serie was heel spannend en een enorme uitdaging. Zeker omdat ik op de eerste repetitiedag meteen een liefdevolle filmzoen moest oefenen. Maar acteren is echt te gek, ik wil het wel vaker doen!”

Actrice Nicolette Kluijver ligt wakker van een slechte auditie of kritiek. "Bovendien is het werk als acteur eigenlijk totaal ongeschikt voor mij."

Dat zegt de 27-jarige presentatrice in Viva.

Kluijver maakte in april haar acteerdebuut in een aflevering van de dramaserie Van God Los.

De presentatrice zegt best vaker te willen acteren, maar is niet van plan om te stoppen met presenteren. "Als ik presenteer, ben ik mezelf, ik schrijf mijn teksten zoals ik denk. Ik wil me niet altijd in een andere rol schikken."

In de aflevering van Van God Los speelde Nicolette Kluijver meteen een lesbische vrijscène samen met actrice Karien Noordhoff. "Gelukkig kon ik het goed vinden met Karien, zodat die naaktscène geen probleem was", vertelt ze aan het tijdschrift.

Hoewel Nicolette Kluijver naakt op de cover van Playboy heeft gestaan, zag ze toch tegen de naaktscène in Van God Los op: "Anders had ik het waarschijnlijk niet getrokken. Neemt niet weg dat het moeilijk is om met iemand te bloot vrijen met wie je verder niets hebt. En dan ook nog ervoor zorgen dat het er een beetje geil uitziet."

Nicolette Kluijver zegt dat ze geen idee had hoe ze zich hiervoor moest voorbereiden. "Paula (regisseur Paula van der Oest, red.) had in een kamertje een matras neergelegd zodat we konden repeteren. Dat is raar hoor, zaten we daar op een kaal matrasje in een lege kamer naar elkaar te kijken."

Ze zoende me zomaar. En ik zoende terug

Ze zoende me zomaar. En ik zoende terug. Het was nacht, ik logeerde bij haar op de bank en zij liep rond omdat ze niet kon slapen, zei ze. Terwijl we zoenden dacht ik nog: dit is misschien wel raar. Maar het was ook wel fijn. Zacht. Onze tongen die om elkaar heen bewogen. Dus liet ik het gebeuren. Ze raakte mijn borsten aan maar verder niks.
Toen gingen we slapen.

De volgende dag waren we weer gewoon vriendinnen alsof er niets was gebeurd. En nee, ze was niet lesbisch. En ik vooral niet. Er was alleen behoefte aan intimiteit, in de vriendschap. Of in het leven sowieso. Na deze avond vielen twee dingen me op. Eén: mijn toenmalige vriend vond het niet erg toen hij het hoorde. Veel minder erg in ieder geval dan die andere keer toen ik met een man had gezoend. Met een vrouw is het blijkbaar niet echt vreemdgaan. Misschien vond hij het een grap, of twee vrouwtjes die een beetje in de war waren. Of misschien wel opwindend. Twee vrouwen is natuurlijk, terecht of niet, de grootste fantasie van de meeste mannen.

Twee: de meeste vrouwen aan wie ik het vertelde, zeiden dat ze het ook wel eens doen of hebben gedaan, met een vriendin zoenen. Eentje vertelde dat het uit pure vriendinnenliefde was: ze hield zo veel van haar vriendin dat kussen een logisch gevolg was en daar zat nauwelijks een seksuele lading aan. Een andere deed het vaker en was misschien wel biseksueel, zei ze zelf, of bi-curieus zoals psychologen het noemen: je bent nieuwsgierig naar biseksueel zijn maar noemt jezelf niet zo.

Op de middelbare school deden alle meisjes het, stiekem in tienerkamertjes met niemand anders erbij of op schoolfeesten met iedereen erbij. Vraag maar eens na bij de vrouwen die u kent. Er zullen er weinig zijn die het fenomeen niét kennen of eraan mee deden. Op ons eindexamengala gingen alle meisjes met elkaar zoenen, weet ik nog. Dat vonden hun vriendjes ook geen vreemdgaan en niemand vond het sletterig. Het hoorde bij het moment, bij volwassen worden en het hoorde bij vrouw zijn. De meisjes kregen geen van allen het predicaat lesbisch opgespeld.

Flexiseksueel werd het genoemd nadat Madonna met Britney Spears tongde tijdens de MTV Awards in 2003 en daarvoor deden Ellen ten Damme en Katja Schuurman dat ook, zeiden ze in interviews. Flexiseksueel betekent dat vrouwen graag omgaan met mooie vrouwen  en ermee flirten, en zelfs zoenen, maar een relatie liever met een man willen. BNN presentatrice Nicolette Kluijver speelde een lesbische vrouw in Van God Los en zegt in een interview in Viva deze week dat ze het gelukkig goed kon vinden met Karien zodat ze naakt de vrijscène goed kon spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten